Nödrutschkanor testas under extrema temperaturvariationer på Doha International Airport, det är bra att de finns, men bäst om de inte behövs. De förblir osynliga för de flesta passagerare eftersom de lyckligtvis sällan behöver användas. DENIOS har bevisat sin globala expertis inom termisk teknik genom att leverera en industriugn till Qatar Airways. På så sätt bidrar DENIOS till flygsäkerheten i Qatar. Nedan kan du läsa om vad värmekammaren användas till och varför.
Beroende på flygplanstyp förvaras nödutgångsrutschkanorna i det nedre dörrområdet eller i flygplanskroppen bakre del. Precis som själva flygplanet utsätts dessa för extrema temperaturförändringar. Från starter och landningar på varma ökenflygplatser till extrema minusgrader på upp till 15 000 meters höjd. Detta gör det extra viktigt att nödrutschkanorna testas under realistiska förhållanden. För detta ändamål har Qatar Airways beställt en värmekammare från DENIOS som ska användas för att utsätta den egna flygplansflottans nödrutschkanor för temperaturväxlingar på 80 K i samband med de årliga funktionstesterna. Temperaturområdet för testmiljön är från -20° C till +60° C. Tryckluft används för att blåsa upp nödrutschkanorna explosivt i en nödsituation. Detta används för att kontrollera om nödrutschkanorna blåser upp sig tillräckligt snabbt. Innan testet utförs placeras nödrutschkanorna i värmekammaren för att utsättas för båda de extrema temperaturerna i snabb följd. Först därefter utförs funktionstestet.
DENIOS konstruerade en värmekammare som har en golvyta på ca 8 kvm. I den värms först nödrutschkanorna upp till +60 °C och kyls sedan ner till -20 °C. För att kunna upprätthålla dessa extrema temperaturer har DENIOS valt isoleringsmaterial med högt isoleringsvärde. Den högpresterande luftbehandlingsanläggningen består av en inre enhet och en extern kompressor, som är inkapslad på grund av inomhusinstallationen och för att sänka ljudnivån. Förångaren står på anläggningens tak. Spärrmagneter håller dörrarna öppna vid behov. Eftersom dörrarna skulle frysa fast vid kylning till -20 °C finns ett separat värmesystem inbyggt i dörrkarmen. Inuti industriugnen sitter temperatursensorer som ger nödvändig återkoppling för att upprätthålla en konstant temperatur. Styrsystemet är installerat i det externa skåpet. Bland ytterligare utrustningsdetaljer finns LED-belysning och en tryckavlastningsventil i taket till värmekammaren, om en av nödrutschkanorna skulle utlösas oavsiktligt under temperaturprovet.
Med denna värmekammare som kan efterlikna extrema temperaturväxlingar har DENIOS återigen bevisat sin globala expertis inom termisk teknik. Värmekammaren kommer nu till användning vid Persiska viken och ska bidra till ännu högre flygsäkerhet. I planering och genomförande av projektet har DENIOS kunnat utnyttja sina årtionden av erfarenhet inom uppvärmning och klimatteknik samt brand- och explosionsskydd. Projektet har styrts och samordnats av företaget Franke Care System Middle East, som har sitt kontor i Doha, Qatar och som har de nödvändiga kontakterna i regionen och erfarenhet av att driva projekt i mellanöstern.
Ring, chatta eller fyll i kontaktformuläret så hör vi av oss.