Nya SolidMaxx IBC- och fatskåp med integrerat uppsamlingskärl

Nya IBC och fatskåpen, SolidMaxx från DENIOS ger optimala förhållanden för lagring av miljöfarliga eller brandfarliga ämnen. Med plats för 2 IBC á 1000 l eller 8 fat á 200 l kan skåpen utrustas för aktiv förvaring och/eller isolerad och tempererad förvaring även i ex-zoner. Med stabil stålkonstruktion ger skåpen en smidig och säker hantering av kembehållarna både vid lastning och avtappning.

SolidMaxx invallning av IBC och fat

Säker lagring och avtappning av kemikalier

– En kostnadseffektiv och platsbesparande förvaring av större behållare blir allt viktigare för tillverkande företag. I många fall är det mer ekonomiskt lönsamt att lagra kemikalier i stora mängder. Tack vare SolidMaxx's inre höjd på 1770 mm finns möjlighet till stor lagringskapacitet samtidigt som avtappningen blir smidig, säger Linus Jacker, VD på DENIOS AB.

Optimerad för arbete med lagrade varor

Alla SolidMaxx har ett integrerat uppsamlingskärl á 1100 liter och erbjuder 4 grundstorlekar med flera tillbehörsalternativ. Förutom en galvaniserad och målad version, finns en värmeisolerad version, vilket bidrar till frostfri lagring. Praktiska detaljer såsom integrerat regnvattenavlopp, möjliggör utomhusinstallation. SolidMaxx  levereras helt monterat och kan tas i drift omedelbart. För att förhindra obehörig åtkomst är skåpen låsbara.

Förenklad kemikaliehantering

I ett steg för att minska onödiga utsläpp vid tillverkningsprocessen har DENIOS infört ny innovativ teknik där popnitar och skruvar används istället för traditionell svetsning. Med olika tillbehör kan SolidMaxx anpassas efter rådande förhållanden. Tillbehörsprogrammet omfattar bland annat teknisk ventilation och värmelösningar för värmeisolerade versioner, avtappningsbockar och uppsamlingskärl för exempelvis lagring av frätande medier.

– Med nya lösningar förkortar vi vägen för våra kunder till en säker hantering, sanering och förvaring av kemikalier med syftet att skydda människa, miljö och verksamhet från risker, säger Linus Jacker, VD på DENIOS AB.